Torba na kierownicę Extrawheel

Przedstawiam pierwszą polską wyprawową torbę na kierownicę Extrawheel 🙂
Nasz rodzimy producent przyczepek rowerowych, sakw i worków transportowych właśnie powiększył swoją ofertę o profesjonalną torbę na kierownicę. Nieskromnie dodam, że testuję sprzęt Extrawheel, także nowe, prototypowe produkty, które potem towarzyszą mi on podczas wypraw oraz podróży od wielu lat. Niektóre moje sugestie i doświadczenia z wielu poprzednich wypraw z torbą Ultimate zostały wykorzystane przy projekcie torby Extrawheel.

Torba o nazwie Handy XL ma aż 7.5 litra pojemności i można w niej przewieźć aż do 5 kilogramów. Torby rowerowe Extrawheel będą nową linią produktów bikepacking. Standardowy model torby na kierownicę marki Extrawheel będzie miał 5 litrów pojemności i będzie nosił nazwę Handy. Jak podaje producent, torbę można obciążyć aż siedmioma kilogramami wsadu. Uchwyt, jak i sama torba powinny wytrzymać taki udźwig, jednak nie łatwo aż tak zapakować jej wnętrze. Z reguły rzeczy osobiste łącznie z aparatem nie przekraczają wagi 2-3kg.
W poniższym tekście postaram się dokładnie opisać nowy produkt, porównać do niemieckiego konkurenta z którym dotychczas przemierzyłem na wyprawach tysiące kilometrów oraz po dłuższej podróży napisać powyprawowy test długodystansowy torby.

 

Korpus:
Szkielet torby wykonany jest z kilku kawałków plastikowej płyty o grubości od 1 do 3 milimetrów w zależności od ścianki. Solidne obramowanie w górnej części torby oraz łączenia płyt za pomocą śrub nadaje torbie przyzwoitej sztywności. Przy pierwszym kontakcie, miałem wrażenie że to kuferek na kierownicę, a nie delikatna torebka na kierownicę. Szkielet torby został pokryty mocnym materiałem zewnętrznym, cordurą. To bardzo wytrzymała tkanina o splocie 300gr/m². Cordura jest 2x bardziej wytrzymała od standardowego nylonu, 3x bardziej wytrzymała od poliestru i 10x mocniejsza od bawełny. Materiał ten odporny jest na przetarcia i zapewnia doskonałą wodoodponość. Ten sam materiał został wykorzystany w przetestowanych przeze mnie na wyprawach sakwach Biker i Wayfarer i Rambler. Łączenia materiałów są podwójnie wzmocnione wytrzymałymi nićmi poliestrowymi i uszczelnione samoprzylepnymi taśmami na szwach.
Górna, ruchoma część torby połączona jest z korpusem za pomocą wytrzymałego kawałka taśmy. Kształt klapy jest profilowany, aby dobrze wpasowywał się i nakrywał użytkowy korpus torby.
Zamykanie i otwieranie torby odbywa się poprzez system klamerek. To proste i sprawdzone rozwiązanie zapewniające zachowanie zawartości torby podczas upadku. W środku umieszczono aż dwie kieszonki, na przedniej i tylnej części torby. Z jednej strony można sobie lepiej posegregować mniejsze przedmioty w torbie, a poza tym kieszenie dobrze maskują wystające od wewnątrz nakrętki śrub łączących ścianki torby i torbę z uchwytem. W przedniej części torby oraz po jej bokach naniesione logo marki będące jednocześnie odblaskiem.

Uchwyt:
Za stabilne utrzymywanie torby Extrawheel na kierownicy odpowiada uchwyt niemieckiej marki KLICKfix. Dodam, że marka Ortlieb, korzysta z patentu KLICKfix, a ten jest częścią niemieckiego koncernu – Rixen&Kaul. Ortlieb sam nie stworzył uchwytu dla swojej torby na kierownicę, ale skorzystał z doświadczeń KLICKfix.
Uchwyt, mimo że nieznacznie lżejszy od oryginalnego Ortlieba, to znacznie lepiej trzyma torbę na kierowcy. Zastosowanie dwóch rozwiązań w postaci obejm i linki pewnie unieruchamia torbę i wyklucza opadanie jej w dół w kierunku przedniego koła. Podczas jazdy po nierównościach i tzw „tarce” nie powinno dochodzić falowania torby (niechciane pionowe ruchy torby w górę i w dół).
W uchwycie Ortlieb problem z linką pojawiał się już podczas drugiego montowania uchwytu na kierownicy (zbyt krótko przycięta linka, rozwarstwiająca się linka, uszkodzona linka poprzez ściskanie jej śrubami). Krótka linka mocująca w zestawie KLICKfix, mniej skomplikowane prowadzenie linki oraz  przekazanie głównego ciężaru torby na obejmy mocujące praktycznie rozwiązuje problemy z linką. W uchwycie KLICKfix linka zapobiega opadaniu torby ku dołowi poprzez oplot wokół mostka. W zestawie KLICKfix znajdują obejmy do różnych średnic kierownicy. Mniejsze dla kierownic dla ⌀ 22-26mm oraz większe dla ⌀ 31.8mm. Obejmy mocuje się do kierownicy na sztywno za pomocą dołączonych do zestawu śrub. Do uchwytu można dokupić adapter o szerokości 100mm do nietypowych mostków.

Przypinanie oraz odpinanie torby jest bardzo proste i intuicyjne. Aby wpiąć torbę w uchwyt wystarczy wpasować tylną jej część na haczykach uchwytu oraz docisnąć torbę w kierunku uchwytu do charakterystycznego kliknięcia. Zdjęcie torby z uchwytu wymaga jedynie wciśnięcia czerwonego przycisku na uchwycie.

Pasek:
Do torby można podpiąć taśmę do zawieszenia na ramie lub do noszenia w ręku. Pasek ma szerokość 25mm, a jego długość jest regulowana. Pasek wpina się za pomocną karabińczyków do wszytych oczek po bokach torby.

Opcjonalnie wraz z torbą, już wkrótce będzie można zakupić zamykany uchwyt na kluczyk oraz wkładkę do aparatu fotograficznego i jego akcesoriów.

Torba na kierownicę Extrawheel Handy XL
Wymiary: szerokość 28cm, wysokość 23cm, głębokość 18cm
Pojemność –  7.5 litra, max 5 kilogramów
Waga: Torba 782 gramy, uchwyt 116 gramów
Kolor: czarny z czerwonymi dodatkami
Cena katalogowa: 299zł
Wyprodukowana w Polsce w szwalni Extrawheel
Gwarancja – 5 lat
Podwójnie wzmocnione i uszczelnione szwy
Wytrzymałe nici poliestrowe
Bardzo wytrzymały materiał Cordura 300g/m² (produkcja Niemcy)
Pełna wodoodporność
Elementy odblaskowe z certyfikatem (produkcja Niemcy)
LINK do sklepu Extrawheel

Plusy:
+ mocny uchwyt KLICKfix
+ sztywny korpus
+ w pełni wodoodporna na zachlapania z góry i dołu
+ cena katalogowa około 30% niższa od niemieckiego konkurenta
Minusy:
– słabe główki śrub mocujących uchwytu KLICKfix
– Handy XL jest dość ciężka
– niełatwo zapiąć torbę podczas jazdy
Porównanie polskiej torby Extrawheel Handy i niemieckiego modelu Ortlieb Ultimate 6:
Na początku porównania muszę zaznaczyć, że polski model jest prototypowy, a niemiecka marka produkuje torby od ponad 20 lat.
Użyte materiały oraz plastiki w obu modelach są podobne czyli wysokiej jakości.
Stopień sztywności modelu Extrawheel jest nieporównywalnie większy, w Handy zastosowano kilka różnych grubości ścianek, a same ścianki torby są ze sobą połączone.
Główne różnice produktów pomijając kształt i wielkość, skupiają się w uchwycie i systemie zamykania torby. Znając problemy z linką i przypadłość opadania torby ku dołowi w Ortlieb, podwójny system trzymania (obejmy + linka) jest lepszym rozwiązaniem.
Ortlieb od kilku lat stosuje bardziej wymyślne zamykanie torby na magnesy. W Extrawheel w jej pierwszym modelu zastosowano proste klamry, nie wykluczone jednak, że w kolejnym modelu zamykanie torby będzie zmienione lub konkurencyjne z niemieckim.
Tipsy:
– Upewnij się, przez rozpoczęciem jazdy na rowerze, że torba jest prawidłowo wpięta w uchwyt oraz zamknięta.
– Niewiele osób wie, że uchwyt KLICKfix jest kompatybilny do toreb Ortlieb i na odwrót 😉
– Podczas podróży cenne rzeczy (portfel, aparat, dokumenty, bilety, ubezpieczenie, smartfon) zawsze warto mieć przy sobie. Torba na kierownicę idealnie nadaje się do tego rodzaju przedmiotów. Śpiąc w namiocie, zostawiając rower na czas zakupów czy posiłku w restauracji torbę zawsze trzymaj przy sobie.
– Torba na kierownicę jak i sakwa idealnie nadaje się jako bagaż podręczny w samolocie.
– W odróżnieniu od Ortlieb, linki mocującej w uchwycie KLICKfix nie trzeba przycinać. Wystającą linkę pod uchwytem można wyciąć pod spód i zahaczyć o kierownicę.

UWAGA: Uchwytu i torby nie wolno montować na kierownicach wykonanych z włókna węglowego! Dla własnego bezpieczeństwa należy ograniczyć montaż do kierownic stalowych i aluminiowych.

Jeśli zależy Ci na solidnej torbie, polskiego producenta, z uchwytem, który nie sprawia kłopotów jak u bardziej znanego niemieckiego konkurenta i przede wszystkim tańszej, to Extrawheel Handy sprawdzi się podczas Twojej wyprawy.