Wyścig o wybudowanie najwyższej drogi Świata trwa i wydaje się, że tylko kwestią czasu jest osiągnięcie nowej drogi powyżej 6000 metrów nad poziomem morza. Najwyższe drogi i przełęcze świata znajdują się w Himalajach oraz Andach. Po zdobyciu najwyższych podjazdów Alp, Pirenejów, Karpat, Bałkanów moje ambicje rowerowe mocno wzrosły. Po wyprawach rowerowych po najwyższych drogach Indii powyżej 5000 metrów i Ameryki Północnej, gdzie zdobyłem większość najwyższych dróg powyżej 3000 i 4000m n.p.m. zrodził się pomysł Rowerowej Korony Ziem, których podjazdy sukcesywnie udaje mi się zdobywać. Poniżej przedstawiam listę wyszukanych przeze mnie najwyższych podjazdów Świata podzielonych na kontynenty. Część z nich już udało mi się zdobyć. Wkrótce mam nadzieję przejechać kolejne.
Kontynent / Continent Kraj / Country Podjazd / UpHill Road
Afryka Etiopia
TanzaniaTulu Dimtu 4377m
Kilimandżaro 5895m
Azja Chiny
Indie
IndonezjaChāmkang 5950m
Kyapsang La 5897m
Lajiong La 5830m
Umling La 5880m
Marsimik La 5680m
Mana Pass 5608m
Khardung La 5360m
Grasberg Mine 4200m
Ameryka Północna Meksyk
USA
Sierra Negra 4621m
Mount Evans 4347m
White Mountain 4342m
Mount Bross 4321m
Pikes Peak 4300m
Argentine Pass 4025m
Mosquito Pass 4019m
Ameryka Południowa Boliwia
Chile
PeruUturuncu +6000m - 5805m
Aucanquilcha 6176m - 5650m
La Rinconada 5100m - 5100m
Australia i Oceania Australia
USAMount Kościuszko 2228m
Rawson Pass 2100m
Mauna Kea 4203m
Europa Hiszpania
Francja
AustriaPico de Veleta 3396m
Col du Jandri 3150m
Cime de la Bonette 2802m
Gaislachkogl 3040m
Tiefenbahn 2829m
Antarktyda Antarktyda Amundsen-Scott South Pole Station 2830m
Afryka
Na czarnym lądzie, aż trzy podjazdy powyżej 4000m n.p.m znajdują się w Etiopii. Najwyższy z nich prowadzi na szczyt o nazwie Tulu Dimtu o wysokości 4377m na południu kraju w Parku Narodowym Bale na płaskowyżu Sanette. Na szczycie znajduje się stacja telekomunikacyjna. Pozostałe trzy podjazdy +4000 znajdują się na północy kraju. Dwa z nich w Parku Narodowym Semien w okolicach szczytu Bwahit i najwyższego wierzchołka Etiopii, Ras Dashan. Droga prowadzi z miasta Debark i dwukrotnie wspina się powyżej 4200 metrów. Ciekawostką jest fakt, że na wysokości 3260m znajduje się hotel Semien Lodge reklamujący się jako najwyższej położony w Afryce. Ostatnią z najwyższych dróg w Etiopii jest szutrowy trakt w okolicach szczytu Mount Abuna Yosef. Droga wspina się na wysokość 4192 metrów i znajduje się niedaleko świętego miasta Lalibela w 350km na północ od stolicy Addis Abeba.
W Tanzanii w okolicach najwyższego szczytu Afryki, Mount Kilimandżaro droga prowadzi do Schroniska Horombo Huts na wysokość 3726 metrów. Na ponad 3100 metrów do kopalni Letseng Diamond Mine wznosi się droga w Lesoto. Kilka dróg przekracza wysokość 2000 metrów w RPA, Kenii i Burundi. W Górach Atlas w Maroku Przełęcz Tizi el Fougani ociera się o wysokość 3000m n.p.m. Poza tym w Maroku jest co najmniej kilkanaście podjazdów powyżej 2000 metrów i kilka powyżej 3000 metrów n.p.m.
Ameryka Południowa
Ameryka Północna, podobnie jak Azja, może się pochwalić olbrzymią ilością dróg powyżej 2000 metrów. Rekordowe drogi w Andach osiągają nawet magiczną wysokość ponad 6000m n.p.m. Jeszcze do niedawna znany był podjazd na szczyt wulkanu Aucanquilcha na wysokość 6195m n.p.m, po którym jeździły ciężarówki do kopalni siarki znajdującej się w okolicach szczytu. Niestety kopalnię zamknięto, a droga na kilku odcinkach została przysypana skalnymi osuwiskami. Kilka lat temu chilijski kierowca specjalnie przystosowanym pojazdem wjechał na wysokość 6688m tuż poniżej wierzchołka najwyższego szczytu Chile i najwyższego wulkanu Świata – Ojos del Salado. Kilku rowerzystom udało się wjechać czy też raczej wepchnąć rowery na wysokość powyżej 6000 metrów pod Ojos del Salado. Rowerem bez problemu można dojechać do schroniska Refugio Tejos leżącego pod wulkanem. Kolejnym nieosiągalnym podjazdem jest droga na wulkan Cerro Uturunco w Boliwii sięgający 6020m n.p.m. Tutaj również osuwisko skalne uniemożliwia swobodny przejazd. Na uwagę zasługuje jeszcze najwyższej położona wioska świata La Rinconada leżąca na wysokości 5100 metrów w Peru oraz najwyższej położona stolica świata La Paz w Boliwii, której dzielnice wznoszą się na ponad 4100 metrów. Podjazdów powyżej 5000 metrów w całych Andach jest mniej więcej kilkadziesiąt. Podjazdy powyżej 4000 metrów spotkać można także w Wenezueli, Kolumbii i Ekwadorze.
Ameryka Północna
Najwyższym podjazdem całej Ameryki Północnej jest droga prowadząca na wulkan Sierra Negra w Meksyku. Tutaj na wysokości 4621 metrów nad poziomem morza znajduje się ogromny teleskop milimetrowy. Sierra Negra leży w środkowym Meksyku niedaleko najwyższego wulkanu i zarazem szczytu tego kraju Pico de Orizaba. W Meksyku, ale także w Nikaragui, Kostaryce, Salwadorze, Gwatemali oraz Panamie wjechać można na kilkadziesiąt podjazdów powyżej 2000 oraz 3000m n.p.m.
W USA w Górach Skalistych, Kaskadowych i Appalachach jest co najmniej kilkaset podjazdów powyżej 2000 metrów, kilkadziesiąt powyżej 3000 metrów i pięć – o którym wiem – przekraczających 4000 metrów n.p.m. Mount Evans 4347m, Mount Bross 4321m, Pikes Peak 4300m , Mosquito Pass 4019m, Argentine Pass 4025 oraz White Mountain 4342m. Najwięcej wysokich podjazdów znajduje się w zachodniej części USA w Stanach Colorado, California, Nevada, Utah, Arizona. Wszystkie najwyższe znajdują się w Colorado. Tylko dwa podjazdy powyżej 2000 metrów mieszczą się we wschodniej części USA na wschód od rzeki Missisipi i są to Mount Mitchell i Clingmans Dome.
Na Hawajach należących do USA doliczyć trzeba obowiązkowo podjazdy na wulkany Mauna Kea 4200m i Mauna Loa 3397m. Wjazd na ten pierwszy z poziomu morza to nie lada wyczyn. Wulkan ten uważany jest za najwyższą górę świata mierzoną od podstawy czyli dna morskiego. Dosyć przeciętnie wygląda sprawa z podjazdami w ogromnej Kanadzie. Najwyższa przełęcz drogowa Highwood Pass osiąga wysokość 2206 metrów. Poza nią można znaleźć jeszcze kilka niższych podjazdów powyżej 2000m.
Australia i Oceania
Na najwyższy szczyt Australii, Górę Kościuszki mierzący 2228m n.p.m. prowadzi jedyna na kontynencie droga powyżej dwóch tysięcy metrów. Do listy wysokich podjazdów w Australii doliczyć można Charlotte Pass 1840m i najwyższy punkt drogi Great Alpine Road, także powyżej 1800 metrów. Na najwyższy szczyt Australii Mount Kościuszko droga prowadzi na sam szczyt, jednak poruszanie się rowerem powyżej przełęczy Rawson Pass 2100m jest zabronione. W Nowej Zelandii jest kilka dróg, które przekraczają 2000 metrów . Znajdują się one w ośrodkach narciarskich pod górami Mount Hutt oraz Mount Dobson. Najwyższa droga w Oceanii znajduje się na Hawajach na wyspie Hawaiʻi, sięgającej ponad 4203 metry n.p.m do krateru wulkanu Mauna Kea.
Azja
W Azji podjazdów powyżej 2000 i 3000 metrów chyba nawet nie ma co liczyć, ponieważ może ich być nawet parę tysięcy. Najwyższe drogi i przełęcze Azji znajdują się w Chinach i Indiach oraz Nepalu. Wiele z nich grubo przekracza wysokość 5000 metrów. Do najbardziej znanych należą hinduskie i chińskie przełęcze: Khardung La 5360m, Chang La 5359m, Taglang La 5359m, Lachulung La 5059m oraz chińskie: Marsimik La 5680m, Karakoram Pass 5575m, Mana La 5600m, Semo La 5565m, Shipki La 5569m, Photi La 5524m, Lajiong La 5830m, Umling La 5793m. W Chinach kamieniste drogi militarne są jeszcze wyższe. Chāmkang osiąga około 5950m a przełęcz Kyapsang La 5897 metrów n.p.m. W Nepalu jedną z najwyższych przełęczy jest Thorong La 5416m na słynnej trasie wokół Annapurny. Przez Kirgistan i Tadżykistan biegnie znany trakt pamirski – Pamir Highway który prowadzi przez trzy wysokie przełęcze Tałdyk 3615m, Kyzyłart 4280m i Okbajtal 4655m. Kilka podjazdów powyżej 4000 metrów znaleźć można w Pakistanie, Afganistanie i Iranie. Powyżej 2000 metrów da się wjechać w Japonii, Mongolii, Iraku, Jemenie, Uzbekistanie, Gruzji, Azerbejdżanie, Armenii i Turcji. Ciekawie wygląda droga w Indonezji na drugiej po Grenlandii wyspie świata – Nowej Gwinei. Droga wybudowana na potrzeby największej na świecie odkrywkowej kopalni miedzi i złota Grasberg, poprowadzona została na wysokość około 4200m n.p.m. Kopalnia leży niedaleko najwyższego szczytu Indonezji Puncak Jaya, zaliczanego także do Oceanii, a jego wysokość to 4884 metrów.
Europa
Na Starym Kontynencie bezsprzecznie najwyższą w większości asfaltową drogą jest podjazd na szczyt Pico de Veleta (3396m n.p.m.) z Górach Sierra Nevada na południu Hiszpanii. W Sierra Nevada można wjechać na kilka innych podjazdów powyżej 2000 metrów. W Alpach powstaje coraz więcej dróg powyżej 3000 metrów, które prowadzą do górnych stacji wyciągów narciarskich. Do tej pory za najwyższe alpejskie drogi asfaltowe uważane były francuski wierzchołek Cime de la Bonette o wysokości 2802m n.p.m. i austriackie podjazdy na Tiefenbach 2829m i Rettenbach 2800m na Ötztal Glacier Road powyżej miasta Sölden. Najwyższe nieasfaltowe podjazdy to między innymi wspomniane wcześniej drogi serwisowe, wysokogórskie przełęcze i dojazdy do schronisk, m.in: Col du Jandri 3158m, Mont Chaberton 3131, Gaislachkogel 3040m, Wurmkogel 3023, Ortler LiftStation 3200m, Colle Sommeiller 3009m i kilka innych.
Poza Alpami wysokość 3000 metrów na rowerze ociągnąć można na Sycylii we Włoszech wjeżdżając na jeden z niższych kraterów oraz na Kaukazie w Rosji, gdzie droga prowadzi na ponad 3100 metrów do obserwatorium astronomicznego Terskol.
Antarktyda
Na Białym Kontynencie większość istniejących dróg znajduje się w bliskich odległościach o stacji badawczych. Antarktyda to dobre miejsce do jazdy skuterami śnieżnymi i quadami, jednak i tutaj próbowano sił na rowerach typu Fat-Bike. Na Antarktydzie organizowano już kilka wypraw rowerowych, a pewnej ekipie udało się nawet częściowo wjechać na płaskowyż na wysokość około 2830m n.p.m do amerykańskiej bazy polarnej Amundsen-Scott South Pole Station. Śmiałkom towarzyszył samochód wsparcia oraz ekipa telewizyjna. Kilku-dziesięciostopniowy mróz, silny wiatr, nierówna nawierzchnia i problemy z zaopatrzeniem to główne minusy jazdy rowerem po Antarktydzie.
Podsumowanie:
Niestety dokładne określenie wszystkich najwyższych dróg świata nie jest prostą sprawą, tak jak w przypadku najwyższych szczytów należących do Korony Ziemi. Z jednej strony ciężko określić, kiedy zaciera się granica pomiędzy drogą dla pojazdów ogólnie użytkowanych, a specjalnie przystosowanych do poruszania się po na przykład kamienistych, stromych traktach. Inną kwestią jest ciągły postęp związany z rozbudową infrastruktury drogowej w każdym zakątku naszego globu i chęć podporządkowywania sobie kolejnych niedostępnych dotąd terenów, także coraz wyższych. Budowa nowych dróg, głównie przy wysoko położonych stokach narciarskich, ale i typowo militarnych jak w Chinach i Indiach sprawia, że bardzo trudno na bieżąco dokładnie oznaczyć wszystkie najwyższe drogi Świata.