Przyczepka rowerowa Extrawheel Voyager – najmniejsza, najlżejsza i najbardziej uniwersalna przyczepka rowerowa na Świecie.
Wiele osób przed wyjazdem w rowerową podróż, zastanawia się nad zakupem przyczepki Extrawheel. Jako osoba, która przejechała z dwoma modelami Extrawheel’a (Classic i Voyager), ponad 30.000 km na wielu wyprawach, czuję się na tyle kompetentny, aby przybliżyć nieco wszystkie jej zalety i wady oraz pokazać jak powstaje taki produkt.
Extrawheel jest produkowany w Polsce, w małym, ale bardzo zaawansowanym technologicznie zakładzie na południu naszego kraju. Aktualny model Voyager składa się z koła, widelca łączącego z rowerem, masztu z chorągiewką, szybkozamykacza, a także najważniejszej części – ramy, do której doczepiane są sakwy. Całość uzupełnia jeszcze błotnik, który można w łatwy i szybki sposób odkręcić.
Extrawheel jest najlżejszą przyczepką i waży zaledwie 4,75 kg (2,89 kg bez koła). Wagę można obniżyć zakładając własne, lżejsze i trwalsze koło. Obecne jest uniwersalne i średniej jakości, skonfigurowane na potrzeby ewentualnej z niego rezygnacji. Extrawheel można błyskawicznie zaczepić do wszystkich typów rowerów – poziomych, szosowych i z pełną amortyzacją, jak również rowerów z hamulcami tarczowymi i bez bagażnika. Oprócz osób z większą ilością bagażu (jak ja), to doskonała propozycja dla posiadaczy rowerów bez możliwości założenia bagażnika.
Koło: W zależności od potrzeb, do widelca można podczepić koło od 20 do 29 cali z oponą od najcieńszej do najgrubszej. Duże koło przyczepki łatwo pokonuje większość przeszkód terenowych i w zasadzie przejedzie wszędzie tam, gdzie rower. Najlepiej jednak założyć taki rozmiar, jaki mamy w rowerze. Wtedy przyczepka pełni funkcję części zapasowych. Sam, dwukrotnie doświadczyłem takiej potrzeby i zacząłem doceniać tę zaletę. Zresztą wizualnie w takiej konfiguracji cały zestaw wygląda najlepiej. W sytuacji szczególnej możemy też wymienić całe przednie koło, zostawiając ewentualnie bagaż do naszego powrotu lub starając się zabrać go jakoś na plecy. W ten sposób dojedziemy do pierwszego serwisu.
Sakwy: Na ramie Extrawheela można zawiesić różne modele sakw rowerowych większości producentów. W komplecie z przyczepką oferowane są sakwy znanej i cenionej niemieckiej firmy Ortlieb. Testowany przeze mnie model Bike Packer Classic ma pojemność 40 litrów (para). Sakwy Ortlieb są w 100% wodoodporne. Sprawdzone podczas deszczu, nawet intensywnym i bardzo długim. Często pozostawiałem rower z podpiętymi sakwami na noc, kiedy padało. Rano w sakwach było sucho, a zewnętrzna warstwa wysychała bardzo szybko podczas jazdy.
Bagażniczek: W opcji można dodatkowo zakupić bagażnik Extrawheel, który zamontowany na przyczepce zwiększy jej możliwości transportowe. Na bagażniku przewieziemy lekkie rzeczy (do 5 kg), które nie zmieszczą się w sakwach np: śpiwory, karimaty, maty i ewentualnie namiot. Trzeba się tylko zaopatrzyć w odpowiednie troki, których niestety nie ma w zestawie.
A jak się produkuje Extraweel’a?
Przed jedną z wypraw udało mi się spotkać w Poroninie z Panem Krzysztofem w zakładzie, w którym powstaje przyczepka. Nie jest to, jakby mogło się wydawać, mały garaż, gdzie spawa się byle jak kolejne, metalowe części. W firmie, ku mojemu zdziwieniu znajdują się najnowocześniejsze roboty spawalnicze, które bez udziału człowieka spawają wszystkie elementy ramy. Specjalnie zaprojektowany, sterowany komputerem piec hartowniczy nadzoruje wyżarzanie i hartowanie widelca, z dokładnością do kilku stopni Celsjusza. Do produkcji pozostałych elementów służy cała gama pras i giętarek, które zostały zaprojektowane i wykonane przez pracowników Extrawheel’a. Wszystko tutaj odbywa się w ogromną precyzją na każdym etapie. Wysokogatunkowa stal sprężynowa do budowy widelca jest wycinana laserowo, wiernie odwzorowując zakładane parametry. Również końcowy proces – malowanie jest bardzo zaawansowany. W malarni proszkowej utwardza się lakier pod wpływem ciepła, aby zapewnić doskonałe krycie farby i większą trwałość. Extrawheel jest ciągle udoskonalany. Przykładowo, tak małe części jak polimerowe łożyska, na których trzyma się widelec już w przyszłym roku wykonane będą z Igliduru, który nie wymaga smarowania. W tym roku wprowadzone już zostały nowe haki, na których trzyma się koło. Wymagało to sporego przeprojektowania widelca, jednakże tak duże zmiany świadczą o tym jak wiele jeszcze można zmienić i jak mocno udoskonalić i tak już dobry produkt. Nowością jest także materiał chorągiewki, który nie rozwarstwia się podczas długiej jazdy. Po ostatniej wyprawie już nie była tak postrzępiona od wiatru, jak ostatnio.
Będąc w zakładzie mogłem również podpatrzeć jak przeprowadzane są testy obciążeniowe z wielokrotnie większym ciężarem niż zaleca producent. Odbywają się na zmyślnym urządzeniu, do którego wpięta jest rama z widelcem, obciążona sakwami o wadze 45 kilogramów. Specjalny mimośród imituje pracę przyczepki w naturalnych warunkach i działa bez przerwy przez setki godzin. Później ramę i widelec bada się pod kątem zużycia i analizuje potencjalne słabe punkty. W ten sposób wykrywane są również ukryte wady zamówionej stali. Czasem takie niedostrzegalne mikropęknięcia mają wpływ na trwałość widelca.
Bezpieczeństwo:
– Zestaw rower + przyczepka zwiększa bezpieczeństwo zwracając na siebie baczniejszą uwagę kierowców
– Jaskrawy kolor chorągiewki widoczny jest z dużej odległości
– Przyczepka odczepia się od roweru przy poważniejszej kolizji, co ma szczególne znaczenie podczas najechania samochodu na rowerzystę od tyłu. O taki incydent nietrudno, zwłaszcza w Indiach, gdzie kultura jazdy kierowców pozostawia wiele do życzenia
Zalety:
– Extrawheel zwiększa żywotność tylnego koła roweru równomiernie rozkładając ciężar bagażu
– Zapasowe koło oraz poszczególne części składowe koła (opona, dętka), zwiększają bezpieczeństwo
– Dodatkowa przestrzeń bagażowa do 35kg
– Oryginalny wygląd. Autentycznie wzbudzał zainteresowanie w każdym z krajów. Czasem hamował podróż, ponieważ musiałem zatrzymywać się do zrobienia zdjęć.
– W komplecie rewelacyjne wodoodporne sakwy Ortlieb. Bardzo polecam taki zestaw.
– Zmniejsza opory w miękkim terenie (np. piasku), poprzez rozłożeniu nacisku na dodatkowe koło.
– Szybki montaż (zaczepianie i odczepianie trwa kilka sekund). Bardzo praktyczna funkcja, którą tak naprawdę docenia się dopiero na wyprawie.
– Niezawodność, przyczepka i sakwy wykonane są z najlepszych materiałów. Z moich wypraw wróciły bez uszkodzeń.
– 5 lat gwarancji na cały zestaw. Mam nadzieję, że bez limitu kilometrów, ponieważ w moim przypadku będzie ich naprawdę dużo…
– Dobry serwis. Tutaj duży ukłon do profesjonalnej obsługi przez pracowników firmy odpowiadających na każde zapytanie w sposób bardzo wyczerpujący i fachowy.
Wady:
– dłuższa droga hamowania
– szybsze zużycie klocków hamulcowych
– brak tylnego światła w komplecie
– brak troków do tylnego bagażnika
– dość wysoka cena, ale zachodnie produkty są jednak droższe
Strona sklepu firmowego: www.extrawheel.com/pl