CatEye Padrone Smart +

CatEye Padrone Smart +  (CC-SC100B) – test licznika

Na moją kolejną wyprawę rowerową po Australii od specjalistów z Velo otrzymałem flagowy, bezprzewodowy komputer rowerowy marki CatEye, który kryje się pod pełną nazwą Padrone Smart +  o numerze producenta CC-SC100B. CatEye to pochodzący z Osaki w Japonii, czołowy producent liczników, oświetlenia oraz akcesoriów rowerowych. Wcześniej, przez wiele sezonów używałem wysokiego modelu licznika CatEye Adventure, który dzięki wbudowanemu czujnikowi barometrycznemu posiadał zadziwiająco dokładną funkcję wysokościomierza oraz temperatury.

W sprytnie złożonym pudełku znajduje się licznik, podstawka do zamontowania na kierownicy, zintegrowany czujnik prędkości i kadencji, dwa magnesy oraz kilka trytytek. Producent do licznika i czujnika dołączył baterie tabletkowe CR2032. W liczniku znajdują się dwie baterie, a w czujniku jedna. Szczegółowa instrukcja obsługi w języku angielskim znajduje się na stronie internetowej cateye.com, wersji papierowej nie ma w opakowaniu. Na opakowaniu znaleźć można tylko krótką instrukcje montażu czujnika prędkości i kadencji w formie obrazkowej oraz wiele informacji o samym liczniku. Wydaje mi się, że producent stwierdził, iż ustawienie oraz korzystanie z licznika jest tak proste i intuicyjne, że szersza instrukcja nie jest konieczna, a każdy posiadacz smartfona bez problemu odkryje wszystkie jego możliwości.

Pierwszą czynnością po rozpakowaniu wszystkich części z pudełka jest konfiguracja licznika i zintegrowanego czujnika prędkości wraz kadencją za pomocą smartfona. CatEye Padrone (z języka włoskiego Padrone to mistrz, władca) Smart + posiada funkcję zarządzania i codziennego użytkowania licznika tylko za pomocą smarfona.

Licznik łączy się z czujnikiem oraz smartfonem za pomocą bezprzewodowej komunikacji krótkiego zasięgu Bluetooth Smart i współpracuje zarówno z systemami Android oraz iOS. Do pełnej współpracy pomiędzy urządzeniami potrzebna jest aplikacja Cateye Cycling, którą należy pobrać i zainstalować na smartfonie. Apka jest darmowa i dostępna zarówno w sklepie Google Play jak i na App Store.

Powiem szczerze, że początkowo miałem mały problem ze sparowaniem smartfona i licznika.  Smartfon po włączeniu komunikacji Bluetooth nie wykrywał licznika. Podpowiem tylko, że mój smartfon posiada Bluetooth 5.0 i system Oreo 8.0, licznik ma wbudowany Bluetooth 4.0. Smartfon nie miał problemu z wyszukaniem czujnika. Licznik i czujnik wykrywały się bez problemu, jednak bez ustawień ze smartfonu nie wszystko działało, tak jak sobie tego życzyłem. Problem udało mi się rozwiązać poprzez wykonanie aktualizacji programu w liczniku. Sparowałem licznik z innym smartfonem, a ten od razu rozpoczął proces aktualizacji. Cały UpGrade trwał zaledwie kilka minut, a do licznika przez Bluetooth wgrało się ponad 200MB danych.  Po wykonaniu aktualizacji mój smartfon już bez problemu połączył się z licznikiem, jak również z kilkoma innymi smartfonami z którymi próbowałem go sparować. Sugeruje także zwrócić uwagą na zabezpieczenia telefonu, który żąda potwierdzenia, czy na pewno chcemy dodać nowe urządzenia do zaufanych.

  • Parowanie licznika ze smartfonem rozpoczyna przytrzymanie przycisku MODE.
  • Parowanie licznika z czujnikiem rozpoczyna przytrzymanie przycisku OPTION w tylnej części licznika.
  • Parując smartfon z licznikiem należy pamiętać o zainstalowaniu aplikacji CatEye Cycling oraz włączeniu komunikacji Bluetooth. W przypadku problemu z wykryciem licznika przez smartfon spróbować połączyć z innym smartfonem i wykonać aktualizację softu w liczniku.
  • Parując czujnik z licznikiem i smartfonem należy wcisnąć przycisk RESET na czujniku.
  • Po wymianie baterii w liczniku należy wcisnąć przycisk AC z tyłu licznika.

Producent oznaczył poszczególne urządzenia numerami i tak: licznik posiada skrót CC-SC100B, czujnik prędkości i kadencji ISC-12, a opaska do pomiaru tętna HR-12. Przydatna informacja parując urządzenia między sobą.

Jednym z pierwszych ustawień licznika jest wybór jednostek metrycznych lub imperialnych w zależności od potrzeb i przyzwyczajeń. W Polsce oczywiście stosujemy system metryczny i rozróżniamy km/h, km i metry. Poruszając się na przykład po USA można ustawić: mile na godzinę, mile i stopy (mph, mile, feet).

Licznik nie został wyposażony w GPS i wysokościomierz i właśnie dla tych opcji dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie smarfona jako urządzenia wspierającego. Faktem jest  jednak, że konfiguracja z użyciem smarfona jest banalna. Licznik sam pobiera datę i godzinę, całkowitą odległość ODO ze smartfona.  Co ciekawe na ekranie licznika mogą się pojawiać powiadomienia o nowych połączeniach telefonicznych, wiadomościach SMS oraz mailach. Jeszcze lepszą funkcją wydaje się informowanie przez licznik o aktualnie nadchodzącym połączeniu. Osoby, które na przykład oczekują ważnej rozmowy, na pewno jej nie przegapią, nawet jeśli nie usłyszą sygnału dzwonka w telefonie. Licznik zaalarmuje o przychodzącym połączeniu w czasie rzeczywistym poprzez powiadomienie na ekranie licznika oraz sygnał dźwiękowy.

Ekran licznika wskazuje również poziom naładowania baterii smartfona. To bardzo przydatna opcja, biorąc pod uwagę fakt, większego zapotrzebowania telefonu na energię ze względu na przesył danych, łączność Bluetooth z licznikiem, czujnikiem oraz GPS.

CatEye Padrone Smart + posiada jeden w większych wyświetlaczy wśród obecnie spotykanych topowych liczników rowerowych. Na ekranie licznika wyświetlić można aż osiem segmentów z danymi, które możemy dopasować i zmieniać w zależności od potrzeb. W moim Pardonie ustawiłem sobie pięć najważniejszych segmentów i uważam, że tyle w zupełności mi wystarczy. Są to aktualna prędkość, godzina, dystans dzienny, dzienny czas jazdy oraz średnia prędkość. Można dodać aż pięć osobnych okien na których będą wyświetlane poszczególne dane, mi jednak wystarczą tylko dwa 😉 W  kolejnych oknach ustawić można dane które nie są nam potrzebne podczas jazdy, a na które warto spojrzeć po na przykład zakończonym treningu. Są to np. : maksymalna prędkość, maksymalne i średnie tętno, moc, wysokość i wiele innych danych. Dodatkowo na ekranie wyświetlacza znajduje się znany także z innych urządzeń niewielki trójkącik, który informuje o rosnącej lub malejącej prędkości średniej, przez co w niewielki sposób pomaga i motywuje do większego wysiłku.

Innym ciekawym rozwiązaniem jest podświetlenie ekranu, które także ustawiamy za pomocą smartfona. Wystarczy określić przedział godzinowy w którym chcemy, aby wyświetlacz licznika był podświetlony np. kiedy planujemy jakiś wieczorny lub nocny przejazd. Kolejną ciekawą opcją jest funkcja odliczania czasu lub odległości. Można przykładowo ustawić sobie jedną godzinę lub 10km i po tym czasie lub odległości licznik uruchomi alarm, który poinformuje o zakończonym czasie treningu lub przejechanym zaplanowanym dystansie.

Jedną z ważniejszych opcji licznika jest GPS oraz kompas, który niezależnie od kierunku jazdy zawsze wskazuje północ. Sygnał GPS pobierany jest ze smartfona i pozwala on między innymi na wyznaczanie i zapisywanie tras rowerowych. Na wyświetlaczu jest ikonka, która informuje o poziomie sygnału GPS.

Licznik posiada przydatna funkcję AUTO PAUZY, która wstrzymuje pomiar, gdy połączenie między smartfonem, a komputerem zostanie zerwane. Pomiar automatycznie wznawia się, przy nawiązaniu połączenia. Oprócz tego jest jeszcze funkcja automatycznego start/stop. Podczas zatrzymania wszystkie dane zostają automatycznie wstrzymane, zaraz po ponownym rozpoczęciu jazdy, po kilku obrotach korby czujniki odbierają sygnały i dane ponownie docierają do licznika.

Padrone posiada też funkcję automatycznego oszczędzania baterii, a także ostrzega o rozładowaniu telefonu. Po 10 minutach od zaprzestania jazdy uruchamia się opcja oszczędzania baterii i licznik przechodzi w stan czuwania,  po 60 minutach licznik wyłącza się, przechodzi w tryb SLEEP i ekran gaśnie. Poziom rozładowania smartfonowej baterii jest widoczny na wyświetlaczu liczniku. Można także zaprogramować alarm kiedy licznik ma zacząć ostrzegać, że bateria w telefonie jest bliska rozładowania. Pozwala to na rozłączenie połączenia pomiędzy smartfonem, a licznikiem i kontynuowanie jazdy już bez wsparcia smarfona.

Do licznika oraz czujnika prędkości i kadencji opcjonalnie można dokupić opaskę do pomiaru tętna (HR-12). Jak wiadomo pomiaru tętna dokonują z reguły rowerowi sportowcy mocno trenujący do zawodów i podczas samych startów zawodach. Podobnie sprawa ma się do pomiaru mocy. Na niedzielnych przejażdżkach pomiar mocy raczej nie ma większego sensu.

CatEye Padrone Smart + posiada cztery przyciski. Z przodu  są to MODE i SS/LAP, a z tyłu OPTION oraz AC.  Tym razem CatEye zrezygnował z systemu ClickTec w którym do przycisku wykorzystywany jest cały licznik. Według mnie tak jest lepiej, ponieważ plastikowe elementy łączące licznik z uchwytem zużywają się dłużej, przez co licznik mocniej siedzi w uchwycie i nie tak szybko łapie luzy.

Licznik zamontować można na kierownicy lub wsporniku kierownicy (mostku) za pomocą sprytnego rozwiązania stosowanego we wcześniejszym modelach zwanego FlexTight. Mocna i zarazem lekka plastikowa opaska dobrze trzyma uchwyt, którego siłę można regulować pokrętłem. Uchwyt w opasce można obracać w zależności od tego, czy chcemy licznik umieścić na wsporniku czy na kierownicy. Minimalna i maksymalna grubość rury kierownicy bądź wspornika do jakiej można zamontować uchwyt mieści się w przedziale o wymiarach ø 22-32 mm.

Do montażu czujnika prędkości i kadencji potrzebne są trytytki oraz dwa magnesy, które dołączone są do kompletu w pudełku. Połączone w jedno urządzenie czujnik prędkości i kadencji montowany jest na lewym, tylnym widelcu ramy, przy końcowej części lewego ramienia korby. Czujnik kadencji na gumowej podstawce przytwierdzamy do ramy za pomocą dwóch trytytek w takim miejscu ramy, aby odbierał sygnał zarówno z magnesu przytwierdzonego do szprychy jak i ramienia kobry. Magnes do szprychy przymocowany jest za pomocą niewielkiej śrubki, zaś ten od kadencji przyklejany jest do wewnętrznej części lewego ramienia korby i dodatkowo owijany trytytką.

W ustawieniach czujnika prędkości/kadencji w programie CatEye Cycling skonfigurować można jedynie dwie opcje. Ustawić rozmiar koła oraz skalibrować kadencję. Program podpowiada jaką wartość wyrażoną w milimetrach wpisać w czujniku prędkości wg listy. Dla mojego rozmiaru opony 700x42C program sugeruje ustawienie wartości 2224 milimetrów. Osobiście jednak wolę zmierzyć pełen obrót koła i zapisać wskazaną wartość przez metrówkę. Porównując obie wartości różnica okazała się niewielka i wyniosła zaledwie 4 mm.

W CayEye znajdziemy także funkcję blokady przycisków i ekranu uniemożliwiającą na przykład przypadkowe skasowanie danych.  Funkcję tą włączą i wyłączą się poprzez jednoczesne wciśnięcie przycisków SS/LAP + OPTION.

Aplikacja Cateye Cycling wspiera programy treningowe CatEye Atlas, Strava oraz Training Peaks. Informacje o treningu można przesłać także bezpośrednio na osobisty profil Facebook i Tweeter. Dodatkowo każdy nabywca licznika CatEye Padrone Smart + może liczyć na darmowy miesiąc korzystania ze Stravy w opcji Premium Membership. Dzięki połączeniu ze smartfonem licznik korzysta z nawigacji w telefonie i można w ten sposób tworzyć profile podjazdów, trasy treningów z dokładnymi informacjami o czasie jazdy, dystansie, wysokości, prędkości średniej i maksymalnej, kadencji, mocy, spalonych kaloriach, tętnie, a także pokaże przejechany ślad na mapie i wykres graficzny porównujący prędkość do wysokości oraz kadencje do wysokości. Po treningu wszystkie dane można przesłać na przykład na swój profil na Stravie i porównać trening z innymi użytkownikami. Opcji i możliwości jest naprawdę wiele.

CatEye wypuszczając na rynek topowy model Padrone Smart + postarał się, aby produkt ten był kompletny pod każdym względem i zadowolił nawet najbardziej wymagających użytkowników. Rozbudowany system konfiguracji licznika pozwala na dobranie ustawień pod każdego zawodnika niezależnie od tego czy trenuje kolarstwo górskie, szosowe czy triatlon. Licznik naturalnie spełni wszelkie wymagania cyklistów, także tych, którzy jeżdżą bardziej turystycznie. Sam przetestowałem licznik podczas trzymiesięcznej podróży po Australii i Nowej Zelandii i przez 90 dni podróży nie miałem z licznikiem najmniejszych problemów. Co około 30 dni musiałem jedynie wymienić baterie w liczniku. W końcu pracował nawet 8-10 godzin dziennie, codziennie. W czujniku bateria wymagała wymiany po dwóch miesiącach intensywnej jazdy.

Główne funkcje licznika to między innymi:
– prędkość aktualna / prędkość średnia / prędkość maksymalna
– aktualna kadencja / średnia kadencja / maksymalna kadencja
– aktualny puls / średni puls / maksymalny puls
– aktualna moc / średnia moc / maksymalna moc / bilans mocy
– aktualna wysokość / wysokość rosnąca / całkowita wysokość
– aktualne nachylenie / średnie nachylenie / maksymalne nachylenie
– zużycie kalorii
– ilość okrążeń / międzyczas / czas okrążenia (okrążenie w czasie realnym) / średnia prędkość
– okrążenia średnia kadencja okrążenia / średni puls okrążenia / średnia moc okrążenia
– dystans dzienny / dystans ogólny
– czas jazdy / funkcja odliczania dystansu / funkcja odliczania czasu
– zegar (12/24 godz.) / data.

Zalety:
– duży wyświetlacz (nawet osiem segmentów z danymi na ekranie)
– duża możliwość opcji oraz konfiguracji licznika
– dane na ekranie licznika o kierunku jazdy, połączeniach telefonicznych, SMS, mailach, poziomie rozładowania baterii w smartfonie
– bogata wersja (prędkościomierz, kadencja, moc, kalorie, wysokościomierz, GPS)

Wady:
– wysoka cena
– brak barometrycznego pomiaru wysokości
– dość szybkie rozładowywanie się baterii licznika

Producent zapewnia, że żywotność licznika na bateriach wynosi około 4 miesiące przy korzystaniu razem z czujnikiem i opaską do pomiaru tętna przez godzinę dziennie. Długość pracy opaski i czujnika prognozowana jest na około 5 miesięcy także przy średniej godzinnej jeździe dziennie.

W liczniku można zaprogramować wartość początkową wysokości n.p.m. Start treningu na przykład spod domu zawsze zaczyna się na tej samej wysokości n.p.m. Takich wysokości początkowych można ustawić aż trzy.

Sugerowany przedział temperatury pracy licznika:  0 – 40st.C
Po wymianie baterii można ponownie wpisać ogólny dystans (ODO)
Wymiary licznika: 74.0 x 46.0 x 20.0 mm
Waga licznika: 40 gramów
Waga czujnika prędkości/kadencji: 19.2 gramów
Gwarancja producenta wynosi 24 miesiące
Licznik odporny na zachlapania wodą.
Maksymalna prędkość jaką wskazuje licznik to 105.9km/h.

Licznik i wszystkie niezbędne akcesoria można zakupić poprzez stronę polskiego dystrybutora CatEye na Polskę: Velo oraz w sklepach stacjonarnych sieci Dobrych Sklepów Rowerowych Author w całej Polsce.

Cena licznika CatEye Padrone Smart + (CC-SC100B) zależy od opcji wyboru, i tak:
cena samego licznika to koszt – 579,00 zł
licznik z czujnikiem prędkości/kadencji – 819,00 zł
licznik z czujnikiem prędkości/kadencji i pulsu – 1 099,00 zł
sam czujnik prędkości/kadencji Padrone Smart + to koszt 255zł