Nasz rodzimy producent przyczepek rowerowych, sakw i worków transportowych właśnie powiększył swoją ofertę o profesjonalną torbę na kierownicę. Nieskromnie dodam, że testuję sprzęt Extrawheel, także nowe, prototypowe produkty, które potem towarzyszą mi on podczas wypraw oraz podróży od wielu lat. Niektóre moje sugestie i doświadczenia z wielu poprzednich wypraw z torbą Ultimate zostały wykorzystane przy projekcie torby Extrawheel.
Torba o nazwie Handy XL ma aż 7.5 litra pojemności i można w niej przewieźć aż do 5 kilogramów. Torby rowerowe Extrawheel będą nową linią produktów bikepacking. Standardowy model torby na kierownicę marki Extrawheel będzie miał 5 litrów pojemności i będzie nosił nazwę Handy. Jak podaje producent, torbę można obciążyć aż siedmioma kilogramami wsadu. Uchwyt, jak i sama torba powinny wytrzymać taki udźwig, jednak nie łatwo aż tak zapakować jej wnętrze. Z reguły rzeczy osobiste łącznie z aparatem nie przekraczają wagi 2-3kg.
W poniższym tekście postaram się dokładnie opisać nowy produkt, porównać do niemieckiego konkurenta z którym dotychczas przemierzyłem na wyprawach tysiące kilometrów oraz po dłuższej podróży napisać powyprawowy test długodystansowy torby.
Korpus:
Szkielet torby wykonany jest z kilku kawałków plastikowej płyty o grubości od 1 do 3 milimetrów w zależności od ścianki. Solidne obramowanie w górnej części torby oraz łączenia płyt za pomocą śrub nadaje torbie przyzwoitej sztywności. Przy pierwszym kontakcie, miałem wrażenie że to kuferek na kierownicę, a nie delikatna torebka na kierownicę. Szkielet torby został pokryty mocnym materiałem zewnętrznym, cordurą. To bardzo wytrzymała tkanina o splocie 300gr/m². Cordura jest 2x bardziej wytrzymała od standardowego nylonu, 3x bardziej wytrzymała od poliestru i 10x mocniejsza od bawełny. Materiał ten odporny jest na przetarcia i zapewnia doskonałą wodoodponość. Ten sam materiał został wykorzystany w przetestowanych przeze mnie na wyprawach sakwach Biker i Wayfarer i Rambler. Łączenia materiałów są podwójnie wzmocnione wytrzymałymi nićmi poliestrowymi i uszczelnione samoprzylepnymi taśmami na szwach.
Górna, ruchoma część torby połączona jest z korpusem za pomocą wytrzymałego kawałka taśmy. Kształt klapy jest profilowany, aby dobrze wpasowywał się i nakrywał użytkowy korpus torby.
Zamykanie i otwieranie torby odbywa się poprzez system klamerek. To proste i sprawdzone rozwiązanie zapewniające zachowanie zawartości torby podczas upadku. W środku umieszczono aż dwie kieszonki, na przedniej i tylnej części torby. Z jednej strony można sobie lepiej posegregować mniejsze przedmioty w torbie, a poza tym kieszenie dobrze maskują wystające od wewnątrz nakrętki śrub łączących ścianki torby i torbę z uchwytem. W przedniej części torby oraz po jej bokach naniesione logo marki będące jednocześnie odblaskiem.
Uchwyt, mimo że nieznacznie lżejszy od oryginalnego Ortlieba, to znacznie lepiej trzyma torbę na kierowcy. Zastosowanie dwóch rozwiązań w postaci obejm i linki pewnie unieruchamia torbę i wyklucza opadanie jej w dół w kierunku przedniego koła. Podczas jazdy po nierównościach i tzw „tarce” nie powinno dochodzić falowania torby (niechciane pionowe ruchy torby w górę i w dół).
W uchwycie Ortlieb problem z linką pojawiał się już podczas drugiego montowania uchwytu na kierownicy (zbyt krótko przycięta linka, rozwarstwiająca się linka, uszkodzona linka poprzez ściskanie jej śrubami). Krótka linka mocująca w zestawie KLICKfix, mniej skomplikowane prowadzenie linki oraz przekazanie głównego ciężaru torby na obejmy mocujące praktycznie rozwiązuje problemy z linką. W uchwycie KLICKfix linka zapobiega opadaniu torby ku dołowi poprzez oplot wokół mostka. W zestawie KLICKfix znajdują obejmy do różnych średnic kierownicy. Mniejsze dla kierownic dla ⌀ 22-26mm oraz większe dla ⌀ 31.8mm. Obejmy mocuje się do kierownicy na sztywno za pomocą dołączonych do zestawu śrub. Do uchwytu można dokupić adapter o szerokości 100mm do nietypowych mostków.
Przypinanie oraz odpinanie torby jest bardzo proste i intuicyjne. Aby wpiąć torbę w uchwyt wystarczy wpasować tylną jej część na haczykach uchwytu oraz docisnąć torbę w kierunku uchwytu do charakterystycznego kliknięcia. Zdjęcie torby z uchwytu wymaga jedynie wciśnięcia czerwonego przycisku na uchwycie.
Pasek:
Do torby można podpiąć taśmę do zawieszenia na ramie lub do noszenia w ręku. Pasek ma szerokość 25mm, a jego długość jest regulowana. Pasek wpina się za pomocną karabińczyków do wszytych oczek po bokach torby.
Opcjonalnie wraz z torbą, już wkrótce będzie można zakupić zamykany uchwyt na kluczyk oraz wkładkę do aparatu fotograficznego i jego akcesoriów.
Torba na kierownicę Extrawheel Handy XL
Wymiary: szerokość 28cm, wysokość 23cm, głębokość 18cm
Pojemność – 7.5 litra, max 5 kilogramów
Waga: Torba 782 gramy, uchwyt 116 gramów
Kolor: czarny z czerwonymi dodatkami
Cena katalogowa: 299zł
Wyprodukowana w Polsce w szwalni Extrawheel
Gwarancja – 5 lat
Podwójnie wzmocnione i uszczelnione szwy
Wytrzymałe nici poliestrowe
Bardzo wytrzymały materiał Cordura 300g/m² (produkcja Niemcy)
Pełna wodoodporność
Elementy odblaskowe z certyfikatem (produkcja Niemcy)
LINK do sklepu Extrawheel
– niełatwo zapiąć torbę podczas jazdy
Na początku porównania muszę zaznaczyć, że polski model jest prototypowy, a niemiecka marka produkuje torby od ponad 20 lat.
Użyte materiały oraz plastiki w obu modelach są podobne czyli wysokiej jakości.
Stopień sztywności modelu Extrawheel jest nieporównywalnie większy, w Handy zastosowano kilka różnych grubości ścianek, a same ścianki torby są ze sobą połączone.
Główne różnice produktów pomijając kształt i wielkość, skupiają się w uchwycie i systemie zamykania torby. Znając problemy z linką i przypadłość opadania torby ku dołowi w Ortlieb, podwójny system trzymania (obejmy + linka) jest lepszym rozwiązaniem.
Ortlieb od kilku lat stosuje bardziej wymyślne zamykanie torby na magnesy. W Extrawheel w jej pierwszym modelu zastosowano proste klamry, nie wykluczone jednak, że w kolejnym modelu zamykanie torby będzie zmienione lub konkurencyjne z niemieckim.
– Upewnij się, przez rozpoczęciem jazdy na rowerze, że torba jest prawidłowo wpięta w uchwyt oraz zamknięta.
– Niewiele osób wie, że uchwyt KLICKfix jest kompatybilny do toreb Ortlieb i na odwrót 😉
– Podczas podróży cenne rzeczy (portfel, aparat, dokumenty, bilety, ubezpieczenie, smartfon) zawsze warto mieć przy sobie. Torba na kierownicę idealnie nadaje się do tego rodzaju przedmiotów. Śpiąc w namiocie, zostawiając rower na czas zakupów czy posiłku w restauracji torbę zawsze trzymaj przy sobie.
– Torba na kierownicę jak i sakwa idealnie nadaje się jako bagaż podręczny w samolocie.
– W odróżnieniu od Ortlieb, linki mocującej w uchwycie KLICKfix nie trzeba przycinać. Wystającą linkę pod uchwytem można wyciąć pod spód i zahaczyć o kierownicę.
UWAGA: Uchwytu i torby nie wolno montować na kierownicach wykonanych z włókna węglowego! Dla własnego bezpieczeństwa należy ograniczyć montaż do kierownic stalowych i aluminiowych.
Jeśli zależy Ci na solidnej torbie, polskiego producenta, z uchwytem, który nie sprawia kłopotów jak u bardziej znanego niemieckiego konkurenta i przede wszystkim tańszej, to Extrawheel Handy sprawdzi się podczas Twojej wyprawy.