Test torby pod-siodłowej Author Sumo X9
Krótki, aczkolwiek intensywny wypad w Alpy włoskie i francuskie po wysokich drogach i przełęczach pozwolił mi na zdobycie nowych podjazdów, ale również na bliższe zapoznanie się z torbą pod-siodłową marki Author.
Model SUMO X9 to największa torba do bikepacking’u czeskiego dystrybutora rowerów i akcesoriów rowerowych. Torba ma tylko jedną komorę i nie ma w niej żadnych przegródek, kieszonek. Minimalny rozmiar torby to 6L po pełnym zrolowaniu i aż 12 litrów pojemności przy jej maksymalnym rozłożeniu.
SUMO X9 wykonana jest z dwóch rodzajów mocnego, odpornego na ścieranie i działanie wody nylonów 600D oraz 420D pokrytego poliuretanem.
600D oznacza, że jednym calu kwadratowym (1cal2) znajduje się 300 włókien ułożonych pionowo i 300 włókien ułożonych poziomo. Podobna zależność jest w nylonie 420D, z tą różnicą, że ten materiał dodatkowo pokryto poliuretanem (PU) w celu zwiększenia przed przemakaniem. O ile sam materiał 420D z PU cechuje wodoodporność na poziomie około 1000 mm słupa wody (H2O/1m²), tak pojedyncze szwy pomiędzy łączeniami materiałów to najłatwiejsza droga dla kropelek wody aby przedostać się do środka torby. To sprawia, że torba nie jest w 100% wodoszczelna, a jedynie odporna na zachlapanie i krótki deszcz.
Mocowanie torby odbywa się poprzez owinięcie dwóch taśm samoprzylepnych wokół sztycy oraz zapięcie dwóch taśm z klamrami do stelaża siodełka.
Nie ma możliwości, aby cokolwiek wypadło z torby podczas jazdy. Zastosowano w sumie cztery zamknięcia. Pierwszym jest rzep, który znajduje się na końcu torby, w otworze przez który umieszcza się przedmioty w torbie. Drugi to zwijanie. Jeśli torba nie jest w pełni wypełniona i zostaje w niej wolna przestrzeń, należy podwinąć koniec torby. W ten sposób eliminuje się pustą przestrzeń w komorze torby i zapobiega przemieszczaniu się przedmiotów w torbie. Po zwinięciu to odpowiedniej długości, torbę zapina się klamrami do taśm dwoma klamrami po obu stronach torby, które jednocześnie są trzecim zabezpieczeniem. Ostatnim elementem pełnego zamknięcia jest regulowana taśma wzdłużna z klamrą biegnąca spod torby, aż pod stelaż siodełka.
Pod spodem torby znajduje się gumka, pod którą można dodatkowo przytwierdzić do torby małą kurtkę, matę, dodatkowy bidon.
Na górze torby troczki, linki, taśmy także dają możliwość umieszczenia dodatkowych rzeczy, oszczędzając tym samym przestrzeń w środku. Może to być na przykład kubek lub kask.
Dla zwiększenia bezpieczeństwa na drodze, torbę obszyto dodatkowymi taśmami odblaskowymi. Oczywiście do torby można też przymocować tylną czerwoną lampkę za pomocą prostego klipsu.
Opis montażu torby jak i zamykania może sprawiać wrażenie skomplikowanego, jednak torba wbrew pozorom na prostą konstrukcję i wszystko odbywa się intuicyjnie.
Pakując torbę należy pamiętać, aby ciężkie przedmioty umieszczać możliwie najbliżej sztycy. Zapobiega to w dużym stopniu rozbujaniu torby na boli podczas jazdy. Producent nie podał maksymalnego dopuszczalnego obciążenia torby, jednak wydaje mi się, że nie powinno się jej wypełniać przedmiotami o wadze powyżej 5-6kg. Zbytnie przeładowanie torby może skutkować nawet pęknięciem sztycy podczas jazdy.
Torba Sumo powinna zadowolić osoby zaczynające przygodę z bikepacking’iem. X9 sprawdzi się także podczas krótkich wycieczek i do jazdy po mieście, zamiast sakwy zawieszonej na bagażniku. Niska waga, przystępna cena i sporo miejsca to duże atuty.
Zalety:
– niska waga
– niska cena
Wady:
– brak 100% wodoodporności
– lekkie bujanie na boki podczas jazdy
Waga: 427 gramów
Pojemność : 6-12L
Kolor: czarny
Cena: 159zł
Link: https://velo.pl/akcesoria/torby-i-sakwy/author/sumo-x9