Andaluzja 2020

Sierra Nevada Challenge 2020
28.08-11.09.2020

Jeśli w najbliższych tygodniach w Hiszpanii sytuacja epidemiczna nie zmieni się na gorsze, jeśli ponownie nie zostaną pozamykane granice, loty nie zostaną odwołane i nie wróci obowiązek kwarantanny po powrocie z zagranicy to moja pierwsza tegoroczna wyprawa w końcu odbędzie się. W lutym bieżącego roku miałem wylecieć na Hawaje i wjechać na najwyższą drogę w Oceanii. W czerwcu tego roku planowałem wyruszyć na kilkumiesięczną wyprawę po Azji i zdobywać najwyższe drogi oraz przełęcze Pamiru, Tien Shan i Himalajów. W styczniu 2021 roku powinienem zorganizować ekspedycję rowerową przez Antarktydę na Biegun Południowy. Niestety wszystkie rowerowe plany oraz priorytetowe dla mnie wyprawy, podporządkowane zdobyciu Rowerowej Korony Ziemi musiałem przesunąć o co najmniej rok z powodu pandemii wirusa SARS-CoV-2. W międzyczasie poszukiwałem alternatywnych kierunków takich jak Maroko, Gruzja czy Japonia, jednak i w tych krajach wprowadzono znaczne obostrzenia, na razie więc postanowiłem nie wyruszać poza Europę.

Jeśli chodzi o Stary Kontynent to jeszcze wielokrotnie, chętnie powrócę w Alpy, Pireneje i właśnie do najdalej oddalonych od Polski Gór Betyckich w Południowej Hiszpanii, gdzie znajduje się pasmo Sierra Nevada.

Dwutygodniowa wyprawa rowerowa po Andaluzji będzie moją pierwszą w stylu bikepack’owym. Tym razem pojadę bez sakw, bez przyczepki, a nawet bez namiotu. Łączna pojemność czterech toreb zawieszonych na rowerze wynosi około 20 litrów, więc w sumie tyle, ile ma pojemność jednej sakwy. Do przedniego widelca przymocowane są dwa koszyki na bidony. W jednym znajduje się bidon rowerowy, a drugim materac. W sumie bidonów będzie cztery (dwa 0.7L, jeden 0.5L oraz butelkę w filtrem 0.5L) Przygotowanie roweru gravelowego Author Ronin pod wyprawę w góry wysokie wiązało się z wymianą kierownicy szosowej na prostą, wymianą całego napędu na górski oraz wymianą hamulców tarczowych mechanicznych na hydrauliczne, a także wymianą tarcz hamulcowych z 160mm na 180mm.

Plan wyprawy:
Ponieważ lądowanie i wylot zaplanowane mam z lotniska w Maladze, a bilet wykupiłem na przelot i powrót, wybór trasy i celów wyprawy wymagał dokładniejszego zaplanowania. W razie zamknięcia granic lub zaostrzenia pandemii mam możliwość przełożenie lotu bez dodatkowych opłat. Wybierając „tanie” linie lotnicze oraz bezpośredni przelot z Wrocławia do Malagi i z powrotem, musiałem pogodzić się z faktem dodatkowej opłaty za rower, która notabene przewyższała cenę miejscówki. Z Malagi najpierw udam się na południowy-zachód, w kierunku Gibraltaru i Przylądka Południowego Marroqui. W drodze powrotnej do Malagi zaatakuję dwa szczyty poniżej 2000 metrów n.p.m i dopiero potem przejadę w kierunku głównego pasma Sierra Nevada, gdzie znajdują się najwyższe podjazdy.

Plan wyprawy zakłada zdobycie najwyższego punktu w Gibraltarze – Rock of Gibraltar oraz najwyższego szczytu kontynentalnej Hiszpanii – Mulhacen. Obie góry należą do Korony Europy. Ze względu na pandemię Covid-19 nie planuję spać w hotelach ani korzystać z gościnności hostów społeczności Warmshowers.

Cele główne:
Główne cele wyprawy po Andaluzji to drogi w Górach Sierra Nevada powyżej 2000 i 3000 metrów n.p.m. Priorytetem będzie wjazd rowerem z poziomu morza na szczyty Mulhacen oraz Pico Veleta. Wjazd od 0 metrów do prawie 3500m n.p.m. na dystansie niespełna 80km zajmie mi cały dzień. Podjazd z miasteczka El Varadero pod sam szczyt Mulhacen’a to najwyższy możliwy podjazd z poziomu morza na taką wysokość w Europie.

 

Mulhacen 3478m – najwyższy szczyt pasma Sierra Nevada, Gór Betyckich, kontynentalnej Hiszpanii oraz całego Półwyspu Iberyjskiego
Pico Veleta 3398m – drugi najwyższy szczyt pasma Sierra Nevada. Na szczyt prowadzi najwyższa droga w Europie oraz najwyższa i najtrudniejsza droga w Sierra Nevada
Pico Chullo 2609m
Puerto de la Ragua 2000m
Calar Alto Observatory 2168m
Refugio de La Polarda 2180m
El Buitre 2465m
Pico de los Reales 1447m
Torrecilla 1750m

Gibraltar
Rock of Gibraltar
South Cape

Punta Marroqui (South Cape) to najdalej na południe wysunięty punkt Hiszpanii, Półwyspu Iberyjskiego i równocześnie lądowej części Europy. Stosowana niekiedy nazwa Tarifa pochodzi od miejscowości o tej samej nazwie, położonej na samym przylądku. W linii prostej od przylądka do Maroka jest zaledwie 15km.

Mulhacén (3478,6 m n.p.m.) – szczyt w południowej części Hiszpanii w paśmie Sierra Nevada w Górach Betyckich. Najwyższy szczyt kontynentalnej części Hiszpanii i Półwyspu Iberyjskiego, jednocześnie najwyższy szczyt kontynentu europejskiego znajdujący się poza Alpami. W pobliżu szczytu znajduje się najwyżej położona droga Europy (najwyższy punkt 3380 m n.p.m.) prowadząca niemal na wierzchołek szczytu Veleta (3398 m n.p.m.). Mulhacén należy do Korony Europy.